Aplikasi Mania - Kuasa Viral Aplikasi FB

Wednesday, September 23, 2009

Bintulu-Niigata

08/09/2009 (0400hrs-0800hrs)
memulakan pelayaran menuju ke niigata japan...
setelah kpl kua,setelah selesai semua operasi kpl,ana di beri kebenaran oleh 2nd engineer utk berehat pd jam 0205pg.
ana kna masuk watch pkul 0400pg..ana hnya ad masa lbh krg 2jam shj utk berehat..
naik ats,ana terus bersahur..
kra2 0245,ana bru dpt melelapkn dri..jam d hp sdh d kunci..
kringggggggg!!!jam hp bbnyi..terasa malas bdn ni utk bgn,mata ttutup rapat bagai batu belah batu btangkup..
sejuknya pg ni...dgn malas ana msk toilet..mndi..bsiap2 n melangkah longlai ke engine control room(ECR) dgn bbekalkn 1btol air mineral 1.5 liter n 1bngkus alicafe bg menyegarkn mata yg kuyu ini..
smpi sj d ECR,rakan ana,jnior engineer keong sudah menanti utk menyerahkn tgs engine room pd ana..
dgn senyuman,dia menyapa ana,"ko da sahur ke?klau belom,pegi la mkn dlu.aku cover kejap."
dgn pantas ana mnjawab yg ana sdh mkn...
setelah habis hand over drpd keong,dia blalu pergi utk berehat sblm msk watch semula pd jam 0400ptg.
sblm memulakan keje,ana perlu segarkn mata dhlu..
air alicafe pn siap d bancuh.kopi pracampur dgn tongkat ali n ginseng ni mmg dpt mnyegarkn mata ana..
sblm ni,xde air yg dpt mnghlngkn ngtuk ana...mgkn sbb tongkat ali??hehe..hnya Allah Maha Mengetahui..
setelah scwn kopi hbs,kje pn d mulakan..
ana di temani oleh seorg kadet..berbangsa Singh..roshwinder singh..mgkn tu ejaannya..ana pn xpasti..
stiap hjung mngu,hr ahad,kami perlu menyelesaikan sunday routines yg tlah d tetapkn..stipa hr ahd,kami wajib melakukn bbrapa test,cleaning n inspection,demi mmastikn stiap bnda yg tlh dtetapkn berfungsi dgn baik.
d sebabkn hr ahad kami sibuk dgn loading cargo,jd kmi pn menunda utk mmbuatnya pd hri ini..
di dlm work plan,nama ana tlh d senaraikn utk mbuat sunday routines..
jd,ana n singh membuat sunday routines yg tlah d tetapkn..
selain itu,ana perlu shut down 1 turbo alternator@TA(sistem janakuasa elektrik).
ana perlu shut down 1 TA dr 2 yg sedang parallel onboard..
tgs ni xla sesukar mna..tp,tslh shut down,kapal akn black out..sistem kpl akn mati,dan kpl xkn dpt bgerak melainkn mengikut arus..
ini mbahayakn kpl n ank2 kpl kerana pihak anjungan xdpt utk mengawal arah kpl...dan mngkn blh mnyebabkn blakunya perlanggaran kpl,perlanggaran karang n sebagainya..
semasa ana off load kn TA yg perlu d shut down,ana mndpt 1 emergemcy alarm..TA no.2 bearing temperature high..
ana mndpti temperature bearing TA sudah mncecah 84 drjh celcius..melebihi set point yg tlh d tetapkn sbyk 82.
ana mngambil kptsn utk xjd shut down 1 lg TA krna tkt bearing temperature akn trus naik n mmberi masalah..
semasa cubaan parallel semula TA,breaker TA xdpt nk msk,n sekali lg alarm kedengaran d dlm engine room.breaker not close n syncronizer fault...
ana lihat 1 btg merah utk reset menyala terang..
ana ingin menekan btang tsebut,tp ana xbrani coz ana xpernah ada experience sblm ni ttg prob yg d hadapi..
ana pn kol 2nd engineer..stlh ceritakn semua masalah,2nd tnya jam brapa,ana dgn selumbernya mjwb."0620pg 2nd."serentak dgn itu,suara 2nd mnjdi tnggi...
2nd mula memarahi ana.."kan aku dah ckp,shut down pkul 8pg.apasal kau shutdown skng."ana ngn rasa terkedu mnjawab,"dlm work plan da tls ana shut down TA."
then perbualan thenti seketika..waktu tu ana t pk,"bla 2nd bagitau soh shut down kul 0800pg..yg tau,dia soh shutdown pg je..pkul 0600pg bkn ke pg jgk.aduhai,kna lg ni.."
"kemudian 2nd bersuara,"aku trun bwh.""k."ringkas jwpn ana..kemudian gagang d letak..
mcm2 bnda bmain d fikiran ana..yg pasti,ana sudah mnggnggu masa tdo 2nd,kerana 2nd sendri pn naik berehat mngkn pkul 0300pg@lbh..
tp apakan daya,ana tpksa jgk pnggl,sblm ape2 yg worse lg tjd..
2nd dtg,then ape lg,ana kena basuh la...tp skjap j..ana hnya bdiam dri..
klu betah,nnt lg la hangin 1 bdn 2nd..2nd mengarahkan ana mmanggil EO wan utk mnyelesaikn mslh..
pngl EO wan sbb mslh ni melibatkn electrical part..ana ni kureng sket ttg electrical ni..kuang2..
stlah smua masalah setel,ana mnunggu 3rd engnr hafiz trun utk mngmbil watch drpd ana..
sepatutnya ana blh naik blik pd jam 0800pg,tp d sbabkn bbrapa masalah lain,ana kna mmbntu hafiz dhlu sblm dpt naik ke blik.
akhirnya,hmpr pkul 10pg ana bru dpt naik ke blik..ergh..ngtuknya..time to sleep....

No comments:

Post a Comment